TV CHINA DROP VOLTAGE REGULATOR



Sebuah tv China menggunakan ic choroma TMP8823,kerusakan awwal gambar lambat keluar,yang pasti penyebabnya mungkin CRT soket.Penyakit sekarang dah jadi lain,standby saja.. bila di on dengan remote...chreeek bunyinya.Masa standbye regulator okey tapi bila horizontal osc voltage jadi drop sehingga 15 volt sahaja.Menurut pengalaman aku mungkin TR Horizontal atau FBT.Aku periksa TR Horizontal okey dan langkah kedua aku free pin
FBY(+BIN) teryata sudah tak drop tapi bila sambung balik pin tersebut dah jadi drop balik dan sahlah FBT buat hal.Aku coba cari kt board yang terpakai ada lah jumpa,no FBT asal BSC25-1003A yang aku jumpa BSC25-Z1003A ala sama la tu ,aku ganti dan pateri dan seterusnya aku on tv...alamak serupa macam juga...pening-pening.Langkah terakhir aku cabut soket yoke tv pun okey cuma takder gambar....